Mennyből a hattyú
2006.06.16. 17:35
Népszabadság • Horeczky Krisztina • 2006. június 8.
Hat kortárs koreográfiát mutattak be a sátán napján
Az Andrássy úti aranykalicka (Operaház) balettegyüttese az idei évadban - jobb híján - újraértelmezte a botránykeltés esztétikáját. Így fürdött a rivaldafényben Lőcsei Jenő és - engedély nélkül bemutatott - Mandarinja, majd a teátrum főigazgatójával iszapbirkózó Keveházi Gábor balettdirektor, nyilvános levelező.
Távolodva a puskaporos harcmezőtől: a Magyar Nemzeti Balett az V. Magyar Győri Táncfesztiválon Fodor Antal 1982-es (felújított) A próba című munkájával áll elő, amely - eufemizmussal - kínos. Ugyanakkor a társulat öt - plusz egy kakukktojás - fiatal táncosa bemutatta hat "kortárs" koreográfiáját. A sátán napján (2006. 06. 06.).
Az előjelekhez híven a "felütés" vérfagyasztó. Bacskai Ildikó elsöprő bugyutasága, az Örök jelen két nő és egy férfi animális bozótharca, melynek keretében fehér papírcetlik (?) hullnak az álégből alá. A Kellemetlen percek-kategóriában versenyző Bajári Levente - Márai Sándor Füves könyvére hivatkozó - Holdfogyatkozása több éve készült. Ideje volna elhantolni, ám dicséretes önkritikára vall, hogy alkotója tartózkodott egy újabb mű publikum elé tárásától. Venekei Mariann After Mozartja ártalmatlan-fantáziátlan szóló. A kvázi-harisnyakötős Bajári Levente előadásában szellemtelen utalást véltem fölfedezni az őrült-játékos zsenire (Mozart) és a commedia dell'arte bolond-bohóc figurájára.
Andrea Paolini Merlo Métamorphoses Nocturnes (Éjjeli metamorfózis) címmel, Ligeti György vonósnégyesére állította színre rendkívül kifinomult, éteri csoportos koreográfiáját. Az örvénylő, rebbenékeny "tiszta tánc" - négy férfival, négy nővel - egyéni alkotói világról árulkodik. A darab kidolgozottsága, dinamikája majd' hibátlan, a táncosok jelenléte koncentrált.
Kun Attila - a társulat hajdani táncosa - PR-Evolution néven alapított együttest, így részvétele az esten különös, ám örvendetes. Szólódarabja, az Érted?! (azt hiszem) nyolcperces katarzis és borzongás Kozmér Alexandra pompás előadásában. Kozmér magányasszonya megéli a fájdalom, az egyedüllét, a meddő emlékezés stációit; egyszerre begubódzó és vágyakozó, hasztalan próbálva legyőzni elhatalmasodó pszichózisát. Az elfojtottan érzéki alkotás - Peter Vasks és Beethoven zenéjére - fölkavaró, titkokkal teli privát dráma.
Kerényi Miklós Dávid gegszkeccse - Ez nekünk Art - szédítő tempójú, posztmodern táncszínházi parádé. A nap hőse remekül használja a multimédiás eszközöket (kisfilm), műve látványgazdag, a zeneválasztás kitűnő (Moloko, Zagar), pompás a ritmika. A munka reflektál az est címére (Klasszikus alapokon), a klaszszikus balett műfaji sajátosságaira. A ragyogó táncos teljesítményt nyújtó Kozmér Alexandra kezében hirtelen fölvillan egy revolver, elsül, majd a "mennyből" a földre zuhan egy hatalmas (játék) hattyú. A kultikus balett-állat vissza-visszatérő elem. Láthatunk még rollerező kislányt, formagyakorlatot abszolváló harcművészt, szalagot pörgető táncosokat, narancssárga overallos takarítószemélyzetet és - kikacsintva a bulvárra - a színen fedetlen kebellel végigvonuló "Playmate"-nyuszilányt. A show-elemeket bátran bevető produkció vakmerő, ironikus, személyes, kiváltképp szemtelenül laza.
Hegyi Árpád Jutocsa "DLA" közleménye szerint a jövő évadban az Erkel Színház biztosít lehetőséget a Nemzeti Balett ifjú táncos-koreográfusainak - nyilván egyfajta költségkímélő megoldásként. Noha a látottak alapján kétségeim vannak, összeáll-e egy tisztes este a balettegyüttes vállalkozó szellemű tagjainak alkotásaiból. Tagadhatatlan, egyen-ketten készek a megmutatkozásra. Ráadásul az ördöggel is elbánnak.
Klasszikus Alapokon. Kortárs Koreográfusok Estje VIII. - Magyar Nemzeti Balett Stúdió Egyesülete - Nemzeti Táncszínház
|